Met deze gedachte reed ik de eerste kilometers huiswaarts toen ik de Ford Fiesta ST, ging ophalen bij Ford België. Ik voelde mij weer als een “kind in het ballenbad” of als een super enthousiaste fan die plots zijn team zag scoren. Wat een plezier, van bij de eerste meters was ik overtuigd dit word een “cause I am happy!!!” weekje.
Ik hou er wel van, zo de vrij onopvallende “sports” bolide. Op het eerste zicht onderscheid de ST zich in weinig opzichten van een “normale “ 3-deurs Fiesta. De “Aston Martin “ snoet zoals de meeste Ford nu hebben is iets pertinenter. Door de andere kleuren, en de magnesium Bleu koets ziet de ST er iets blitser uit dan doorsnee kleuren Fiesta’s. Maar kenners zien onmiddellijk het ST symbool en ook de low profile banden en opvallende velgen doen toch al iets vermoeden.
Het is pas als je instapt dat een licht gaat branden. De Recaro zetel grijpt je als het ware bij de billen en onmiddellijk zit het goed . Misschien wat smaller dan een doorsnee zit maar alvast zeer communicerend. Zelfs op lange afstand werd dit echter nooit vermoeiend en kom je fris als een hoentje uit de bestuurderpositie gekropen. Voor passagiers achterin is deze ST wellicht niet geschikt, daar hij iets (te) hard afgeveerd is om zijn sportieve aspiraties waar te maken. Dat zal de bestuurder en zijn co worst wezen. Perfecte Recaro met ingebouwde verwarming die perfect communiceren naar de bips en de meeste onaangenaamheden absorberen. Al is de toestand van de wegen bedroevend slecht in Belgie, dat ondervind je wel …
De nieuwe Ford Fiesta ST is de snelste en meest dynamische in serie geproduceerde kleine sportieve Ford ooit. Dankzij een haarfijn afgestelde en op de bestuurder gerichte aandrijflijn met dito onderstel biedt hij de ultieme Fiesta-rijervaring.
De Fiesta ST werd ontwikkeld door Ford Team RS, de Europese tak van de Global Performance Vehicle-groep van Ford Motor Company. Hij krijgt een 1,6-liter EcoBoost benzinemotor in het vooronder waarmee hij in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint, 182 pk sterk is en een koppel van 240 Nm kan voorleggen. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. Die hebben we niet geprobeerd, de topsnelheid. Al de rest wel en we waren onder de indruk. Lang geleden dat we nog zo opgingen in de ervaring.
Ford Team RS stelde de aandrijflijn, de ophanging, het stuur en de remmen af voor een optimale rijdynamiek, en introduceerde systemen die vroeger enkel op grotere sportauto’s terug te vinden waren, zoals eTVC (enhanced Torque Vectoring Control) gekoppeld aan een elektronisch stabiliteitssysteem (ESC) met 3 standen, een handgeschakelde zesversnellingsbak en schijfremmen achteraan.
Zijn inzetbaarheid als auto voor elke dag wordt onderstreept door een brandstofverbruik van 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 138 g/km, of 20% minder dan bij de Fiesta ST van de vorige generatie, hoewel hij zowat 20% krachtiger is dan de eerste generatie met 2,0-liter motor. Het zuinige verbruik, voor dergelijk krachtige bolide is echt opmerkelijk. Enig minpuntje misschien, de tank is niet echt groot en als je de teugels laat vieren, moet je regelmatig de pomp opzoeken.
Een nieuwe ‘sound symposer’ brengt de motorsound naar het interieur om de kenmerkende motorgrom een wezenlijk onderdeel te maken van de rijervaring. Ford biedt ook SYNC en MyKey aan. Wat ons betreft is de sound “verslavend”.
“De nieuwe Fiesta ST is opmerkelijk op het vlak van zowel prestaties, design als kwaliteit, en biedt een fantastische rijervaring,” aldus Juergen Gagstatter, chief programme engineer voor de Fiesta ST. “De klanten van Ford in Europa zijn echte hot hatch-kenners en de nieuwe Fiesta ST appelleert rechtstreeks aan die passie voor sportief rijden.”
Elektronisch geoptimaliseerd, verder verbeterd onderstel eTVC remt in bochten het binnenste voorwiel van de Fiesta ST af om de wegligging te verbeteren en onderstuur te verminderen, zonder impact op de snelheid. Nieuwe software regelt de balans van de Fiesta ST tijdens het accelereren en remmen op basis van de stuurbewegingen. Het ESC heeft drie standen: volledig actief, beperkt actief met laat ingrijpen bij uitbreken, en volledig uitgeschakeld.
Weggedrag en rijkwaliteit worden verder geoptimaliseerd door een specifiek aangepast stuurgewricht vooraan, een gewijzigde torsieas met hogere rolstijfheid achteraan, een unieke afstelling van de veren en dempers voor- en achteraan, en een 15 mm lager zwaartepunt.
De elektronische stuurbekrachtiging heeft een pittigere stuuroverbrengingsverhouding van13,69:1 en een kortere stuurstangarm voor een directere respons. De Fiesta ST wordt als eerste auto op het Fiesta-platform voorzien van schijfremmen achteraan en krijgt een grotere tweekrings-hoofdremcilinder die de remprestaties versterkt.
“Deze auto heeft de capaciteiten om je bocht na bocht breed te doen glimlachen en biedt absolute precisie in de manier waarop hij zijn vermogen levert en op de weg ligt,” aldus Tyrone Johnson, engineering manager bij Ford Team RS. Een korte trip heen en weer naar het vertrouwde La Roche en Ardenne kon ons daar alleen nog meer van overtuigen. Moet gezegd dat de autosnelwegen best te pruimen vallen.Maar eens je langs Ardeense wegen aan het sjeezen bent begint het “offensief” en kunt je volop genieten van de perfect in balans verkerende ST. De EcoBoost-motor draagt door zijn lage gewicht bij tot een beter weggedrag en pakt uit met technologie als turbovoeding, directe injectie onder hoge druk en dubbele onafhankelijke variabele kleppentiming. De unieke motor en de handgeschakelde zesversnellingsbak met nieuwe kalibrering werden verfijnd op de Nordschleife van de Nürburgring tijdens het equivalent van meer dan 100 ronden op het 21 km lange circuit.
ST-karakter vanbinnen en vanbuiten
De Fiesta ST wordt voorzien van koplampen met led-dagrijlichten en krijgt een volledige STkoetswerkkit. Nieuwe koetswerkkleuren zijn onder meer Race Red, Molten Orange en Spirit Blue. Het interieur wordt bedacht met een dashboardinleg uit koolstofvezel, pedalen en een versnellingspook van lichtmetaal, en een ST-stuurwiel. WIj hadden een “Spirit Bleu” ter onzer beschikking, wat onder andere bij mijn madam in de smaak viel. “Voetbalvoorkeuren” hebben daar iets mee te maken , maar algemeen viel onze ST ruim in de
smaak en vond men de afwerking van het interieur top.
Met MyKey kunnen eigenaars een maximum instellen voor de rijsnelheid en het geluidsvolumevan het audiosysteem en verhinderen dat veiligheidssystemen worden uitgeschakeld wanneer ze iemand anders met de auto laten rijden. Het spraakgestuurde, ingebouwde connectiviteitssysteem Ford SYNC met Emergency Assistance verbindt de inzittenden van de auto na een ongeval rechtstreeks met de plaatselijke hulpdiensten.
Ontwikkeld voor het circuit maar praktisch en zuinig
Ford onderwierp de nieuwe Fiesta aan 850.000 kilometer duurzaamheidstests. Om voor de nieuwe Fiesta ST een hoge betrouwbaarheid te garanderen, zelfs bij zeer intensief gebruik door de klant, onderwierp Ford de hot hatch aan een extra 7.500 testkilometers op het circuit en aan 5.000 km hogesnelheidstests.Eén daarvan was een “foltertest” tegen topsnelheid en bij temperaturen boven 40 °C op het testcircuit van het Technical Centre in het Italiaanse Nardo.
Onze Conclusie :
Na een weekje met de Fiesta ST te hebben rond gesjeesd, is het simpel. Lang geleden dat we nog zoveel plezier hebben gehad. Geen wonder dat je de ST als basis ziet gebruikt worden voor allerhande competitie afgeleiden. Die, tussen haakjes in alle rallies waar ze aan de start komen, meerijden voor de prijzen. Ik ben er van overtuigd dat voor velen deze ST misschien net ietsje te sportief zou zijn, voor dagelijks gebruik. Dat ze verkiezen om iets meer comfort gerichte afstellingen en opties. Voor ons is het simpel, de Kerstman, Sinterklaas of gelijk welke andere sponsor zal zeer welkom zijn als hij ons “huisje niet stilletjes voorbijrijdt” en er zo eentje in ons mandje zou willen droppen .