Tweede opeenvolgende zege van de ŠKODA Fabia S2000 geprepareerd door BMA
Op enkele weken tijd werden de eerste drie wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally verreden. Na de Rally van Haspengouw in Landen en de Spa Rally, kwamen de titelkandidaten zaterdag aan de start in Tielt van de TAC Rally, een heel compacte wedstrijd. Na hun zege in Spa, namen Freddy Loix en Johan Gitsels weer plaats in de ŠKODA Fabia S2000 gesteund door de Belgische invoerder en geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain.
Loix moest opnieuw het duel aan gaan met de Peugeot 208 T16 R5 van Kris Princen. Hij paste het recept toe waarvan hij enkel het geheim kent: de concurrentie van bij de eerste meter in de achtervolging dwingen. Deze keer begon het plots en iets vroeger dan verwacht te regenen tussen het startpodium en de eerste proef, waardoor veel piloten tijd verloren… behalve ‘Fast Freddy’, die natuurlijk gekozen had voor de ideale banden, waardoor hij meteen een kloof sloeg van meer dan 50 seconden… « Om eerlijk te zijn had ik zwaar weerwerk verwacht van de R5’s met hun turbomotoren op dit parcours, vertelde Freddy. Toen het begon te regenen, wist ik dat dit positief zou zijn voor ons, want ik stond op slicks met een zachte compound. Toen ik een comfortabele voorsprong had op Princen, hebben we onze voorsprong gecontroleerd door aan een stevig tempo te blijven rijden. Eens te meer functioneerde de Fabia S2000 geprepareerd door BMA als een Zwitsers uurwerk. Johan las zijn nota’s perfect en met deze tweede overwinning doen we weer helemaal mee in het kampioenschap. »
De zege in de TAC Rally samen met Johan Gitsels is de 39ste overwinning van ‘Fast Freddy’ in zijn carrière. De 40ste is in aantocht, net als de R5-versie van de ŠKODA Fabia, die begin vorige week groen licht kreeg van de Internationale Automobiel Federatie. De bolide zal wellicht zijn debuut maken in Ieper, de lievelingswedstrijd van Freddy Loix…
Het spreekt voor zich dat iedereen bij BMA erg blij was met deze tweede opeenvolgende overwinning in het Belgian Rally Championship 2015. « Het was gewoon een perfecte wedstrijd waarin we nog maar eens getoond hebben dat de Fabia S2000 heel competitief blijft, vertelt Bernard Munster. Dat is goed voor de toekomst, want we weten dat de Fabia R5 nog sneller zal zijn. Freddy maakt in elke wedstrijd het verschil in de eerste meters. In tegenstelling tot onze rechtstreekse concurrenten, maakten we de juiste bandenkeuze voor de eerste ronde. Alles werd beslist op de eerste proeven, waarna de voorsprong gecontroleerd kon worden. Dat hebben Freddy en Johan perfect gedaan. Een sublieme wedstrijd! »
Voor BMA blijven de wedstrijden elkaar in snel tempo opvolgen. Volgend weekend zal het team van de partij zijn in het Duits rallykampioenschap in het kader van de ADAC Hessen Rally Vogelsberg, waar de Duitser Mark Wallenwein nog beter wil doen dan zijn recente 2de plaats in de Rally Erzgebirge aan het stuur van de ŠKODA Fabia S2000. Daarna volgt de Rallye de Wallonie, de vierde manche van het BRC, gevolgd door de Sezoensrally, die dit jaar intens belooft te worden. Daags na de vijfde manche van het BRC vertrekt het team immers naar de Historic Rally van Marokko, een organisatie van Yves Loubet. Daar komt BMA aan de start met maar liefst… zes Porsches 911. Voor vijf van die wagens verzorgt het team de service. Met piloten als Bernard Munster (genavigeerd door Johan Gitsels, die pas vlak voor de start kan vertrekken uit Bocholt), Alain Deveza, Patrick Borne, Gérard Brianti en Philippe Vandromme, heeft het team hoge ambities, maar daarover later meer…
TAC RALLY – 11 april 2015
KRIS PRINCEN: “BIJ HET POKEREN KAN JE NIET ALTIJD WINNEN”
Kris Princen en Peter Kaspers reden de 208 T16 van Peugeot België-Luxemburg naar een heel knappe tweede plaats in de TAC Rally deze zaterdag, na een achtervolgingskoers op het scherpst van de snede. Zo kunnen ze de volgende afspraak op de kalender, begin mei in Namen, aanvangen als leiders in het kampioenschap.
Meer dan in welke andere sport, kunnen in rally kleine details en externe omstandigheden het verschil maken. En dat is des te meer zo wanneer de weergoden beginnen mee te spelen en de bandenkeuze een pokerspel wordt. En precies dat pokerspelletje kostte Kris Princen de eerste vier chronoritten van deze TAC Rally.
“We vertrokken op harde banden omdat we gokten dat de regen pas echt zou vallen in de namiddag”, bekent de Limburgse piloot na de aankomst. “Pech gehad, want net toen ik aan de eerste klassementsproef begon, gingen de hemelsluizen toch open. Meteen dan wist ik al dat ik het moeilijk zou krijgen, want mijn rechtstreekse concurrent Freddy Loix was vertrokken op zachtere banden met meer grip in die omstandigheden. Gedurende de volledige eerste vier chronoritten kon ik niet anders dan de schade beperken op banden die niet aangepast waren aan het terrein dat we voorgeschoteld kregen.”
Ondanks de vijftig seconden achterstand die Kris opliep na de eerste lus, vertrok hij na de servicebeurt toch met volle moed voor de resterende twaalf proeven.
“Overal waar het kon, ben ik blijven aanvallen om te proberen Freddy onder druk te zetten. Maar hij is een oude rot in het vak en laat zich niet snel van de wijs brengen. Hier en daar kon ik wat seconden terugnemen, maar niet genoeg om Freddy te doen wankelen. Al bij al maakt het weinig uit. Ik heb me kostelijk geamuseerd in de Peugeot 208 T16 en ik denk dat ik mag zeggen dat we één van de smaakmakers van deze rally waren. Deze tweede plaats bekijk ik dan ook filosofisch: je kan niet altijd winnen als je poker speelt. En het toont nog maar eens aan hoe in deze sport echt alles moet kloppen als je wil winnen. Ik onthou vooral hoe goed ik me voel aan het stuur van deze auto, en dat is de beste uitgangspositie voor de Rallye de Wallonie begin mei. Daar gaat het vaak heel snel, en dan kunnen we het verschil maken!”
LEKKE BAND VERKNALT MOOI RESULTAAT FABORY RALLYTEAM
Afgelopen zaterdag heeft het FABORY Rallyteam opnieuw genoten van de uitdagende proeven en gezellige ambiance van de Belgische rallysport. Dit keer stonden Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start van de TAC Rally rondom Tielt. Helaas weerhield een lekke band de equipe van een mooi resultaat, maar het team kijkt terug op een geweldig evenement.
De TAC Rally, die zaterdag 11 april op de rallykalender stond, schotelde de deelnemers 16 klassementsproeven voor. Met startnummer 23 op hun blauwwitte Lancer konden Faes en Van der Rijsen iets na half negen ’s morgens beginnen met de eerste boucle van vier proeven. Faes blikt terug: “Het begon niet echt lekker. Ik zat niet goed in mijn vel en had de dag voorafgaand aan de rally grotendeels op het toilet doorgebracht. Desondanks konden we het tempo goed volgen.” Dat bleek wel uit de tijden: op de tweede proef noteerde de equipe zelfs een negende tijd algemeen. Na vier klassementsproeven lag het team zestiende algemeen en eerste in de standaardklasse, groep N, maar liefst 19 seconden voor nummer twee.
Op de vijfde proef kwam het Tieltse pechduiveltje echter weer om de hoek kijken. “Vorig jaar kregen we een lekke band en ook nu ontkwamen we er niet aan. Blijkbaar heb ik bij het aansnijden van een bocht op de vijfde proef iets scherps geraakt. De rechterachterband was haarscherp doorgesneden. We hebben op de proef gewisseld en verloren alles bij elkaar ruim vijf minuten.” Een 71ste en laatste tijd op die proef was het gevolg, waardoor het team werd teruggeworpen naar de 61ste plek algemeen. De rest van de boucle verliep gelukkig zonder problemen, waardoor na proef acht het FABORY Rallyteam alweer de 52ste positie bezette.
Met uitzondering van proef 12, waar een klein schuivertje werd gemaakt, liep ook de derde boucle van vier proeven goed. Met nog vier proeven te gaan was de 36ste plek algemeen veroverd. “Pas in de vierde en laatste boucle ging het echt lekker lopen. Daarvoor moest het de hele dag uit mijn tenen komen. Toch konden we gedurende de dag het tempo redelijk volgen. We reden de hele dag achter, en soms voor, de snelle R5’s, Porsches en A8-en. Over het algemeen waren we 5 tot 20 seconden sneller dan onze concurrenten in de klasse N4.” De laatste vier proeven ging de equipe er dan ook nog even goed voor zitten. Dit was goed voor vier tijden in de top 13. Toen Faes en Van der Rijsen ’s avonds moe maar voldaan over het finishpodium reden, hadden ze de 26ste plek algemeen in handen. Een mooie opmars!
“Het was een tricky wedstijd. Dan was het nat, dan weer droog, dan weer nat. Het was ook vreselijk lastig om de juiste bandenkeuze te maken. Wel hebben we weer enorm genoten. Het is een geweldig evenement. Compact en toch vol actie. De organisatie is strak en de entourage fantastisch. Wij kijken met plezier uit naar onze volgende wedstrijd: de Rallye de Wallonie,” aldus Van der Rijsen.
Een rally vol Adrenaline voor Michiel Becx….
Voor de derde rally van het seizoen, werd Michiel Becx deze keer vergezeld door Sander van Barschot als Co-driver in het Belgische Tielt, voor de 42e TAC Rally. In een wedstrijd die gekenmerkt werd door de wisselende weersomstandigheden, begonnen de Nederlanders, mede door een goede bandenkeuze, in de eerste boucle met mooie top-vijf tijden. Nadat de tweede boucle onder droge omstandigheden werd verreden, waren in de derde serie van 4 proeven de omstandigheden weer zeer uitdagend door de regenbuien die de wegen rondom Tielt zeer glad maakten. Ondanks dat het de eerste samenwerking was tussen Michiel en Sander, lukte het de twee Brabanders om zich aan het einde van de dag de top vijf binnen te rijden.
“Na de eerste vier proeven was mijn adrenaline al compleet op?” lacht Michiel Becx. “Wat geeft dit een kick om onder deze wisselende omstandigheden op dit parcours rond te kunnen rijden met een R5! De TAC Rally staat bekend om zijn gladde asfalt wegen, maar nu waren de eerste 4 proeven ook nog eens helemaal nat geregend. Het leek wel op een kunstijsbaan! Maar na de eerste kennismaking met de gladde proeven hebben we de dag op een lekker tempo door kunnen rijden en zo aan het nieuwe note-systeem kunnen werken. De samenwerking met Sander ging bijzonder goed, en ben dan ook erg blij na 180 km proeven, waarbij we maar iets meer dan 1 seconden per km laten liggen op Freddy en Kris! Ook moet ik mijn team een compliment geven; we hebben nu 3 wedstrijden gereden met de nieuwe Ford Fiesta R5, en ze krijgen het iedere keer weer perfect voor elkaar om de auto zonder problemen de rally door te loodsen, en me met een auto de weg op te sturen waar ik het volste vertrouwen in heb! In het kort; ik ben zeer tevreden!”
Met een mooie vijfde plaats algemeen en als derde R5 heeft het Becx-TDS Racing team toch weer belangrijke punten meegenomen voor het Belgisch kampioenschap en schuift zo door naar een 4e plaats in de tussenstand. De volgende ontmoeting met rally minnend België is over 3 weken in de Rallye de Wallonie.
“Een scratch voor mij en een voor Gaby”
De derde manche van het Belgian Rally Championship werd zaterdag verreden in het West-Vlaamse Tielt. Voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens leverde de wedstrijd niet het verhoopte resultaat op, maar toch straalde Vincent bij de finish, na 16 uitdagende en moeilijke klassementsproeven. De DS-piloot sloot de wedstrijd immers af met twee snelste tijden algemeen op de laatste twee proeven. De eerste besttijden van Vincent Verschueren in het Belgian Rally Championship.
“Na die eerste scratch op de voorlaatste proef, heb ik me op de Poelberg nog eens schrap gezet om nog een tweede besttijd te rijden, deze keer voor Gaby Goudezeune, die al zoveel voor mij gedaan heeft en zonder wie ik niet met deze DS 3 R5 zou kunnen rijden,” lachte Vincent Verschueren. “Dat ik twee snelste tijden heb gereden, geeft me veel voldoening, want het niveau in het BRC ligt dit jaar ongelofelijk hoog. Freddy Loix en Kris Princen zijn twee piloten die niets laten liggen. Als je op een proef twee keer een paar meter te vroeg in de remmen gaat, dan mag je de snelste tijd meteen vergeten!”
Voor Vincent en Veronique was de TAC Rally een lange achtervolging. Na de eerste proef stonden ze immers op de 71ste plaats, om uiteindelijk nog als 10de te finishen.
“Het was nat bij de start van de eerste proef en we stonden op harde slicks. Een verkeerde bandenkeuze en in de tweede remzone werd ik al verrast. We gingen rechtdoor en het duurde drie minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan geduwd hadden. Op de volgende drie proeven voor de service gedroeg de wagen zich heel bizar. Ik had absoluut geen grip. In het servicepark ontdekte het team dat de aandrijfas rechts vooraan stuk was.”
Vanuit een uitzichtloze positie moesten Vincent en Veronique zich terug in de wedstrijd knokken. Mentaal geen makkelijke opgave.
“Wanneer je zes minuten verloren hebt, dan moet je ook verstandig zijn. Het heeft geen zin om dan nog veel risico’s te nemen, want die achterstand maak je nooit meer goed op kleppers als Freddy Loix en Kris Princen. In de loop van de namiddag heb ik wat andere zaken geprobeerd. Zo hebben we een lus gereden met de nieuwe FIA-banden die we vanaf de Rally van Wallonië zullen gebruiken. In de slotronde hebben we ons nog eens schrap gezet om een aantal toptijden op de tabellen te zetten, want het gevoel aan het stuur van de DS 3 R5 werd steeds beter. En, er zit nog meer in, want ik voel dat ik nog een fractie meer uit de wagen kan halen.”
Hopelijk blijven Vincent en Veronique binnen drie weken gespaard van pech in de Rally van Wallonië en kan de GoDrive-formatie zijn sterke chrono’s opnieuw omzetten in een topresultaat. Afspraak in Namen!
Winnaar M-Cup en verdiende zevende plaats algemeen.
Afgelopen weekend stond de TAC rally op ons programma. Gezien dit onze thuisrally is werd stiekem toch gehoopt op een stunt en tevens moesten we onze leiding in de M-Cup verdedigen.
De weergoden hebben alvast voor een zeer afwisselend parcours gezorgd! Maar liefst 8 bandenwissels werden doorgevoerd doorheen de dag op de verbingswegen. Ooit werd sporadisch eens een band gewisseld, maar 8 banden op 1 dag zorgden toch voor enkele zweetdruppels. Op dergelijke momenten is het teamwork van kapitaal belang dus nogmaals een “big-merci” aan Bram Maes ! Telkens werd gelukkig de goede keuze gemaakt waardoor we stelselmatig onze voorsprong konden uitbouwen. Na een eerste lus van 3 verreden proeven stond onze dichtste M-Cup achtervolger Boulat reeds op 1min10 en stonden we algemeen op een 12de plaats gepositioneerd.
In de volgende volledig droge lus werden opnieuw 3 proeven verreden waarbij we het tempo konden verhogen. Na proef 8 stonden we op een 9de plaats algemeen met een voorsprong van 1min36 op onze dichtste M-Cup achtervolger Boulat. De derde lus beloofde opnieuw glibberig te worden, daar een plotse regenbui de eerste proeven opnieuw verraderlijk glad maakte. Toen de wegen stilaan begonnen op te drogen werd net voor de 12de proef een bandenwissel doorgevoerd zodat we achteraan toch opnieuw veel grip hadden. Tussenstand na proef 12 : 10de algemeen op 9 seconden van pos 8, en 2min2 voorsprong op Boulat.
De laatste lus beloofde opnieuw droog te zijn, en alle registers werden opengetrokken om zo hoog mogelijk te eindigen in het algemeen klassement. 4 top 10 tijden werden verreden, waarbij we telkens amper een 2-tal seconden per kilometer moesten toegeven op de scratch tijden van de R5’s. Onze dichtste M-Cup achtervolger reed nog lek waardoor de voorsprong nog iets uitgediept werd.
Finaal eindigen we op een 7de positie algemeen waarbij we leuke punten scoren in het algemeen klassement. Daarnaast winnen we ook de klasse NCM en de M-Cup, en dit met een voorsprong van 6min20 op Boulat.
De komende dagen zullen beslissend zijn voor de verdere wending van het seizoen. Blijven we bij de M-Cup, of wordt het nationaal programma uitgebreid….
Een groot dankwoord voor de supporters die weer en wind moest trotseren en volgende partners : ConnectUS, ’t Boothuis – Beernem ,Schmid Racing & Crew, Vives, Fuchs, Heli, Loyson, Mitsubishi Martens, De Dakdokter en Transmissies Storme!
Onderdeeltje van 20 Euro dwingt Snijers tot opgave.
De derde manche van het Belgisch Rally Kampioenschap was er één om zo snel mogelijk te vergeten voor het team van Patrick Snijers en Arne Bruneel. Voor de start van de eerste ronde werd een verkeerde bandenkeuze gemaakt en de Porsche ging de baan op met te hard rubber…“Het vermogen konden we niet op de grond zetten en we verloren wat tijd op Timothy Van Parijs. Dat was geen ramp want ik wist dat we die tijd zeker konden goed maken later op de dag…”
Helaas op 3 kilometer voor het einde van de 4de proef kwam er een vreemd geluid uit de versnellingsbak van de Porsche. “Ik dacht meteen dat de nieuwe versnellingsbak het had begeven, en ja ik was verschrikkelijk kwaad… Toen ik in Tielt aankwam ben ik meteen in de auto gesprongen en naar huis gereden om alles wat te laten bezinken. Maar ik weet ook dat er niemand iets te verwijten valt. Het team heeft een enorme progressie gemaakt sinds Spa, je voelt gewoon dat er heel hard is gewerkt. Ok een stukje van amper 20 Euro werd niet vervangen, maar Laurent (team LLM) was minstens even ontgoocheld als ikzelf…”
Uiteraard was er ook een enorme ontgoocheling bij co-piloot Arne Bruneel. “Ik had echt gehoopt derde keer goeie keer. Maar we gaan ons hoofd niet laten hangen, binnen 2 weken staan we er terug. De Monteberg is een ideale testsessie voor de Rallye de Wallonie, we moeten gewoon verder.”
“Ik blijf er ook 100% in geloven,” vult Patrick aan. “We vormen een heel goed team, Arne is een goede co, ik heb het volste vertrouwen in Laurent, de mannen van LLM en iedereen die betrokken is met ons team gaat er 200, of nee 300% voor! En wat me vooral veel plezier doet is dat de sponsors, Degro, Ixo en Yacco, blijven geloven in dit project!
Vandaag starten we al met de voorbereidingen voor de Wallonie en de Monteberg zodat we daar zonder stress aan de start kunnen komen. Misschien enkel nog wat werken aan het temperament van de piloot (lacht). Nee, ik meen het, ik had misschien beter niet weggelopen. Maar in een bui van frustratie had ik misschien dingen gezegd waar ik later spijt van ging hebben. Ik herhaal het, er valt niemand iets te verwijten. Nu kijken we vooruit naar de volgende wedstrijden.”
Afspraak met Patrick en Arne op zondag 26 april in Dranouter voor de Heuvelrallysprint van de Monteberg of op 1, 2 en 3 mei voor de Rallye de Wallonie in en rond Namen.
Algemene voorbeschouwing 42ste TAC Rally
Op 10 & 11 april ’15 vind in en rond Tielt de 42ste TAC Rally plaats. Dit is de derde manche voor het BK. Deze editie zijn er geen veranderingen aan het parcours t.o.v. vorig jaar. Momenteel zijn er 125 teams ingeschreven. Nationaal zijn 87 teams ingeschreven en voor het criterium 38. Er zijn momenteel 5 R5-wagens ingeschreven en dit o.a. voor topfavoriet en leider in het BK Kris Princen met een Peugeot 208 T16. Overige zijn voor Cherain (DS 3 R5) tweede in BK , Grooten (DS 3 R5) ,Verschueren (DS 3 R5) en Nederlander Beckx (Fiësta R5) . Loix ,die natuurlijk ook het vuur aan de schenen zal leggen bij Princen start momenteel nog altijd met de Skoda S2000 in afwachting van zijn R5. Bij de Historics zal het ook een mooie strijd worden want er zijn momenteel maar liefst 35 teams ingeschreven en dit op 87. Dus dat zal heel wat glijwerk bieden langs de Tieltse wegen. Leider in het kampioenschap Vanwynsberghe zal serieuse concurentie krijgen van “De Snor” met zijn Ford Escort. Spijtig genoeg nog niet met de fameuze Subaru Legacy. Nieuw dit jaar is de M-Cup mede-opgericht door Kurt Braeckevelt en dit met de bedoeling om een mooie strijd te kunnen leveren tussen verschillende BMW-rijders. Momenteel zijn er zo’n 16 teams ingeschreven. Deze zijn o.a. Tobi Vandenberghe , Spillebeen Didier , Kurt Braeckevelt, alsook Nederlander Wouter Ploeg. Dit jaar word opnieuw de Ford Pinto-Cup georganiseerd. Momenteel zijn er zo’n 6-tal teams ingeschreven. De West Euro Rally Cup strijkt dit jaar ook weer neer in Tielt. Bij de Criteriumrijders kan men zich ook opmaken voor een mooie strijd. Van de Top-5 van het kampioenschap zijn er momenteel vier ingeschreven. T’Joens , Dobbelaere , Hanegreefs en Vanwinckelen. Enkel leider Koen Lauwaert staat nog niet op de lijst. Er zijn ook een reeks BMW-rijders ingeschreven die voor het nodige spektakel gaan zorgen met o.a. Alliet Xavier , Steven Hoflijk , Brecht Hoorne , enz. Ook zullen heel wat streekpiloten te zien zijn. Dit jaar komen al voor de zesde maal de Slowly Sideways naar Tielt. Deze demo-rijders komen uit België,Nederland,Engeland en Duitsland met één voor één prachtige wagens. Dit o.a. voor de eerste maal een Ex Tommi Makkinen.
Deelnemers Nationaal
Deelnemers Criterium
Timing
Woensdag 8 april ’15 – Shakedown 19.00 tot 22.00 KP De Ratte
Vrijdag 10 april ’15 – Verkenning en Technische controle
Zaterdag 11 april ’15 – Start KP 1 om 8.13 Finish rond 20.58
Timing Slowly Sideways : Starten vanaf KP 5 tussen 000 en 00 en starten om de 30 sec.
Complete timing
Parcours
Nationaal worden er 4 x 4 Kp’s gereden met een totaal van 184,36 km. Criterium start vanaf KP 3 en eindigt na KP 12. Al de kp’s zijn te bekijken op youtube. Hier vind je de links ,
KP Schuiferskapelle
KP Ondank
KP Oosthoek
KP Poelberg
Praktische Info
- Het Rallycentrum bevind zich in de Europahal.
- Ingangsprijs wedstrijd is € 20
- Ingangsprijs shakedown is € 8
- Meer info vind je hier
Verslag Baudot Guy