De eerste persdag is de dag waarop CEO’s en andere VIP’s uit de automobielwereld hun onderzoekend oog laten vallen op al het moois wat in de Palexpo tentoongesteld staat. Beroemd (of berucht?) zijn onder andere de bezoeken van VW’s topman Martin Winterkorn aan concurrenten zoals Hyundai/Kia of Toyota.
Ook dit jaar kruisten heel wat bekenden ons pad en als eerste konden we PSA’s design-goeroe Jean-Pierre Ploué vereeuwigen. Hij werd bekend toen hij voor Renault werkte met zijn ontwerp van de eerste Twingo, nu is hij overkoepelend directeur van de tekenafdelingen van Peugeot, Citroën en DS. In de bovenhal reageerde Paolo Pininfarina positief op ons verzoek om even bij de ‘Sergio’ te gaan staan. Mooi! Een eind verderop troffen we racekampioen Stirling Moss op de Borgward-stand. Naar het schijnt reed de kranige Brit ooit met Borgward. Telkens van de partij is ook designer Franco Sbarro die een vaste plaats heeft op het salon. Ook al vinden we zijn ontwerpen niet altijd top moet het gezegd dat de man zijn designschool blijkbaar met succes leidt. Een nieuwkomer was James Glickenhaus die een eigen sportwagenconcept toonde in zowel street- als raceversie.
Binnenkort verschijnt een boek van onze landgenoten Bart Lenaerts en Lies De Mol (die eerder al schreven over designer Ercole Spada) over deze ambitieuze onderneming. Vandaar ging het richting Carrozzeria Touring waar een ander landgenoot, Louis de Fabribeckers, zijn Ferrari-ontwerp presenteerde.
Bij Audi troffen we Ulrich Hackenberg die bij de VW-groep de technische menu bepaalt en ondermeer verantwoordelijk is voor het bekende MBQ-onderstel. Bij een ander merk uit de VW-groep, Bentley, gaf onze landgenoot Luc Donckerwolke uitleg bij zijn nieuwste design. Zijn collega designer Marc Lichte heeft bij Audi de plaats ingenomen van Wolfgang Egger (die naar Giugiaro verhuisde) en toonde de toekomstige lijn van de auto’s met de 4 ringen.
In de benedenzaal troffen we een ander landgenoot, ‘monsieur Le Mans’ Jacky Ickx die met veel aandacht de nieuwe Honda NSX bestudeerde.
Een eind verderop zagen we hoe Mc Laren-legende Ron Dennis een gezellig praatje maakte met David Richards, bekend van Prodrive.
Bij Citroën liep designer Thierry Metroz voor onze lens: dat is de man die verantwoordelijk is voor het toch heel succesvolle DS-programma.
Een ander bekend designer is Shiro Nakamura die we op de stand van Infinity troffen en die al heel lang het mooie weer maakt bij de ontwerpafdelingen van de Nissan-groep. Twee of drie standen verderop liepen we tegen een ander keuvelend duo aan, namelijk Dr. Burkhard Göschel die ooit de technische chef was van BMW en nu voor toeleverancier Magna International werkt, en Gert Hildebrand, voormalig Mini-designer en nu in dienst van het nieuwe Chinese merk Quoros.
Ook Fiat design-baas Lorenzo Ramaciotti ontbrak niet op het appel, als ervaren stylist kent hij vele collega’s uit de branche en is dus op vele standen te gast. Tom Tjaarda is een ander bekend design-monument en met hem konden we een kort gesprek voeren. Het ideale moment om ons respect voor zijn mooie ontwerpen (DeTomaso Pantera, Fiat 124 Spider enz.) te verkondigen en tevens de bewondering voor het werk van zijn vader John Tjaarda (Lincoln Zephyr).
We sluiten af met de foto van een lachende Fabio Filippini die met succes de studio van Pininfarina leidt. Dat was het, over naar de redactie!
Tekst: Vincent Arpons.
Foto’s: Stephen Sarre en Annelies Van Belleghem (Collage d’images.be)