De titel voor ons verslag, naar aanleiding van de editie 2015 van het Geneva Auto Salon vonden we toevallig in het programmaboekje. Voor ons is het de perfecte omschrijving van deze jaargang. Gedaan met het “morose” gedoe van eco, electro, hybride en andere omschrijvingen. Dat hebben we nu wel gehad, Dank U.
Alle constructeurs, hebben daarvoor nu de nodige inspanningen gedaan. De klant, kan daar dan ook perfect zijn gading vinden, mochten ze al willen. Laat ons eerlijk zijn, de meesten worden daar warm noch koud van. Terecht of onterecht, dat is open voor discussie.
Dus, Geneve 2015 stond in het teken van fun, elegance, classic, lux, performance en exuberantie. Wat niet wegneemt dat de eerdere aangehaalde “eco”items, niet meer in aanmerking komen. Als klein voorbeeld: De Fiesta Red or Black, puurt +/- 140 pk uit een 1.0 ltr. benzine krachtbron. Een heleboel fun er bovenop, voor weinig “uitstoot” en een miniem verbruik. Lijkt mij boeiender dan zeg maar een “electro” mobiel met een actie radius van om en bij de 300 km.
Laat ons nu maar beginnen met de traditionele “perswandeling” door de hallen van Palexpo. We laten ons op sleeptouw nemen, door Pauline onze dochter-huisfotograaf, die voor het eerst Geneve ontdekt. Haar selectie, vind je trouwens samen met die van “Collages d’images”op onze fotospecials pagina.
We beginnen in het uiterste hoekje van Paleis 6 , waar KIA een eerder ruime hoek bezet met o.a. de KD 11 concept . “PR –gewijs” komen we te weten, dat deze concept zo goed als voor 95% het productiemodel zal zijn, die eind deze zomer in onze Belgische Kia showrooms zal te vinden zijn.
Bij de buren van Mercedes kun je gerust een halfuurtje zoet zijn . Smart “tailormade” aan de ene kant, aan de ander kant de S600 Maybach. Daartussen een resem nieuwe en aantrekkelijke modellen. Meest opvallend ongetwijfeld de AMG GT of de CLA shooting brake. Ook mooie de 300 Gullwing met “Mille Miglia” startnummers.
Bij BMW en Mini zijn ze vrij bescheiden. Primeur voor de nieuwe serie 1 en de Serie 2 Gran Tourer . Meest aandacht had ik evenwel voor de nieuwe M4 Coupé Moto GP Safety Car. Bij Mini , vooral een opvallende “Mini Dakar” en de primeur van de “Park Lane”.
Brabus, showde ook 3 bijzonder mooie Mercedes Cabrio’s uit hun Classic Ateliers. Een bezoekje aan hun website leert ons, dat ze er op zeer professionele wijze aan de slag gaan met Mercedes en Brabus klassiekers, maar ook ander merken niet uitsluiten.
Visueel een bijzonder mooie stand is die van Infiniti. Het “betere” merk van Nissan. De Q 50 lijkt ons een aantrekkelijk voorstel. Maar ook de Q30 is bijzonder aantrekkelijk.
Bij de buren maken we kennis met het “nieuwe” DS. Nog uitdrukkelijker dan in Brussel gescheiden van moedermerk Citroen (in het wit).Bij DS alles zwart, met de nieuwe DS5 en concept Divine als belangrijkste aantrekkingspunt. Bij Citroen, vooral Cactus en een concept van de vernieuwde Berlingo.
“Rinspeed” komt ieder jaar in Geneve met een bijzondere concept op de proppen, die vooral een voorbeeld moet zijn van alternatieve of nieuwe techniek. Ook dit jaar weer een aantrekkelijke verschijning met bv een stuur die “alle richtingen uit kan”. Aan de overkant “Mansory” . Deze Tuner is voor ons een beetje symbool van wat veel dollars, exuberante en overdrijving kan teweeg brengen. Alles zeer professioneel en top afgewerkte producten. Maar laat ons voorzichtig zijn en er van uit gaan, dat “smaak en kleur” niet voor discussie vatbaar zijn.
Bij Morgan, is men dan weer voor het klassieke in de wieg gelegd en kunnen wij ons bijzonder vinden, in de nieuwe Aero 8. De Mensen van Magna– Steyr presenteren hier een bijzonder aantrekkelijke “concept” die echter in dit stadium zal blijven. Het is enkel een “showcase” van al hun technische mogelijkheden en ze hebben er heel wat in de aanbieding.
Peugeot is ook zeer bescheiden en heeft in principe enkel de nieuwe 208 in de aanbieding , aangevuld met enkele eerdere geziene concepts en de “Dakar” bolide.
DFSK is dan weer een van die Chinese producenten die even naar Europa komen piepen. Ze presenteren hier een 3 kleinere “ busjes”. Jaguar en Land Rover hebben meer dan aantrekkelijke modellen. Bij Jag, de XE’s en F-types bij landrover de ultieme versies van de Defender.
Volvo staat zo goed als volledig in het teken van de nieuwe XC90, die het in diverse versie bijzonder goed doet bij het publiek. Wij leren dat al minstens 400 landgenoten een bestelbon konden invullen.
Bij Rolls Royce kunnen we genieten van het vakmanschap van echte kunstenaars die aan de slag gaan, met hamer en beitel of naald en draad en zo er een in slagen een interieur van de Rolls een unieke uitstraling te geven. Qoros is ook een Chinees constructeur, die we binnenkort bij ons mogen verwachtten. Best aantrekkelijke design en kwaliteitsvolle producten. De 3 City SUV is een mooi voorbeeld.
Aston Martin altijd goed voor veel belangstelling . Vulcan, DBX of Vantage GT3, om vingers en duimen van ….. en in het salon staat dan nog een concept Lagonda voor de fijnproevers.
Ook bij Ford staan er een resem “snoepjes” . Wij kunnen nog even genieten van de Escort “Mexico”. Eén van de eerste mobielen, die we zelf nog in rally competities gebruikten. Het meest belangstelling natuurlijk voor de Ford GT , nagelnieuw vanuit de States en de al bijna even aantrekkelijke Focus RS. We hopen deze laatste al gauw eens aan de tand te kunnen voelen.
Maserati altijd mooi, maar vrij bescheiden bezig hier in “Geneva” wellicht willen ze niet voor de voeten lopen van de familieburen: Ferrari die hier uitpakt met hun allernieuwste, de Ferrari 488 GTB.
Alweer een superbolide, alvast goed voor 8 cilinders en 670 pk’s, goed voor 8.3 sec voor 0 naar …200km/h.
Alfa Romeo, mag hier de laatste versie van de 4C presenteren. De gele of witte die hier in Cabrio Spider versie tentoon staat kan ons bijzonder bekoren. Bij Fiat, de 500 “classics” verwijzend naar de eerste versie van het “bolleke” en de nieuwe Doblo. De andere zustermerken Dodge, Lancia en Jeep zijn natuurlijk ook present.
Mazda pakt deze keer sprankelend uit met de nieuwe MX5, 4de generatie en de Europrimeur van de nieuwe CX 3. Een bijzonder aantrekkelijke SUV in concurrentie met bv de Mokka of de Juke.
Bij Honda is er alle aandacht voor de NSX, 10 jaar later alweer een bijzonder aantrekkelijke super sportieve bolide. Ook de Civic Type R , de HR-V en Jazz zijn nieuweling op de Europese scene.
Suzuki heeft 2 concepts meegebracht de IM-4 en iK-2 . niet meteen de meest originele namen maar toch boeiend en volgestouwd met nieuwe technieken. De iM-4 is een compacte 4×4 in de goede tradities van het merk.
RUF de bekende tuning firma staat hier met enkele bijzonder “RUF Porsche’s” die moderne techniek aanbieden in classic modellen. Als ik ooit de lotto zou winnen …..
Nissan presenteert de Sway een concept , die de aantrekkelijke lijnen tentoonspreidt van de komende compacte modellen van Nissan. De racebolide die in o.a. Le Mans het mooie weer gaat maken voor Nissan is ook een streling voor het oog.
Renault presenteert hun visie op de compacte suv, met de Kadjar grotere broer voor hun kleinere Captur en natuurlijk nog heel veel aandacht voor de nieuwe Espace.
Ssang Yong presenteert hier met enige trots de definitieve versie van de Tivoli eveneens een aantrekkelijke compacte suv.
Om de benedenverdieping af te sluiten lopen we nog binnen bij Lexus en Toyota. De LF-C2 concept kan ons bijzonder bekoren al is het misschien een beetje teveel “ma tu vu” . Auris en Avensis in primeur en de Mirai een bolide op waterstof bij Toyota, trokken onze aandacht.
Trappen op en we belanden in Halle 2 en1.
Zowat een derde van deze ruimtes worden ingenomen door de VW groep en zijn vrienden. Bij Volkswagen zijn ze terecht opgetogen met de “Auto van het Jaar” trofee , die ze aan de vooravond van het Salon overhandigd kregen voor de nieuwe Passat.
Daarnaast nog enkele wereldprimeurs, vooral de Touran viel ons op. Je hebt ook nog een Passat Alltrack of de Golf GTD Variant als nieuw op de markt.
Bij de buren Skoda is het natuurlijk alles “Superb” die de klok slaat. De nieuwe berline van de 3de generatie. Op de break is het nog even wachten. Duidelijk mikt Skoda met de nieuwe Superb nog een trapje hoger in de markt van luxere middenklasse.
Bij Bentley willen we gerust een “wijl verpozen” want hier staan een paar van de mooiste auto’s van het salon. Met Luc Donderwolcke de designer van Bentley hebben we een boeiende babbel over de uit zijn pen gevloeide: de EXP 10 Speed 6. “Het is geen “Belgisch design” maar een visie van mijn designers team die werken aan de toekomst van Bentley. Zo zullen de Bentley Gt’s er in de toekomst wellicht uit zien of toch veel kenmerken die wij hier verfijnden en gebruikten overnemen”.
Ook aan de Continental GT en de Cabrio werden subtiele toch opvallende vernieuwing aangebracht.
Bij Audi, was onze huisfotografe bijna niet weg te slaan, de nieuwe R8 in al zijn versies, zij het hybride, klassiek of de raceversie . Ik heb het meer voor de buren van Porsche. Tot voor kort onvoorwaardelijk 911 fanaat. Met de nieuwe Cayman GT4 , zou ik mij evenwel ook kunnen “verzoenen”. Beter gezegd dit is een topperke …
Bij Lamborghini, is het feest met de Aventador en Hurracan. Bugatti viert het afscheid van de Veyron met de 450. De ultieme staat broederlijk op de stand met één van de allereerste.
Maar, in Molsheim zijn ze al aan het brainstormen voor de opvolger.
Bij Seat komen ze op de proppen met een wondermooie SUV concept. DE 20v20 is een voorbode van een sportieve SUV en de lijn die Seat in zijn komende modellen wil aanhouden.
Laatste in de VW familie is de stand van Giugiaro. Ze pakken er uit met een imposante berline, de GEA, voorzien van gigantische alu velgen. Het is hun visie op de luxueuze berline van de toekomst.
Als we zijn succes moeten meten aan de belangstelling van de pers dan zit het snor.
Na het “Wolfsburg” geweld komen we bij Subaru terecht. Mag ik een boontje hebben voor dit merk. De nieuwe Levorg, is een break met 1.6 benzine krachtbron en alle gekende Subaru recepten.
Opel pakt uit met zijn Corsa OPC . Het super sportieve kereltje is goed voor 207pk. Daarnaast staat de nieuwe Karl te blinken. Opel’s nieuwe stadsmobiel uitgerust met een 1.0ltr driecilinder met 75 pk. De Karl kan ook een ruime aantal items aan boord nemen om het stadsgebruik en comfort te optimaliseren.
Bij Giugiario/italdesign maken we kennis met één van de leerlingen in de designschool. We krijgen van hem een bijzonder gepassioneerde info over de concept die ze met enkele “leerlingen” hebben gebouwd in de school van Espera Sbarro. De Aria is een bijzonder goed ogende coupé met “klassieke lijnen” die volledig werd opgebouwd op een chassis en mechaniek van een Subaru Impreza. Veel beter kan het niet worden. Het is maar één van diverse projecten die op deze stand altijd voor veel bekijks en interesse borg staan.
Bij de overburen staat de nieuwe Scg003project van “Scuderia Cameron Glickenhaus”. Een bloedmooie Concept, die in een race en “stradale” versie op het publiek word losgelaten. De Design is in handen van o.a. Lowie Vermeersch. Het zou misschien niet mis zijn om aan de naam iets te doen. Want: “ Ik rij met een scuderia cameron glickenhaus scg003”, bekt niet echt, of val ik over details?
Dacia is zichzelf met hun degelijke ,no nonsens, automobielen en bij Mitsubishi hebben ze deconcept Ax en de nieuw L200 in de aanbieding
Bij EDdesign vinden wij gezichten en mensen terug, die ooit bij “Bertone” actief waren. Herinner u de “Pandion” . Ze presenteren hier een prototype om hun kennis in de verf te zetten en kunnen dankzij hun “model” ook op heelwat belangstelling rekenen.
Bij Spania zijn ze fier hun nieuwe GTA te kunnen presenteren. Vond ik de eerste al heel geslaagd, dan kan voor het nieuwe model alleen maar “wauwww” in de mond nemen. Uitgepuurde lijnen en verfijnder afwerking maken er een echte topper van. Als u echt iets exclusief wil toch even naar de Spanjaard informeren.
Borgward,presenteert zichzelf met een wondermooie Borgward Coupe uit de vijftiger jaren en ook Sir Stirling Moss tekent present. Een nieuwe auto hebben ze blijkbaar nog niet, maar alvast veel belangstelling dat hadden ze wel.
Bij Touring Super Leggara, maakten ze nu na hun bloedmooie Alfa Romeo een adembenemende “Touring Berlinetta Lusso” of te hoe een Ferrari er bij Touring kan uitzien. Algemeen daverend applaus was hun deel.
Tata is zo een vrij onopvallende maar o zo belangrijke deelnemer aan het salon van Geneve. Wellicht een van de belangrijkste spelers op de automarkten in Azië. Hier verschillende concept van stadsauto tot mpv’s.
Lotus met een nieuwe versie van de Evora. Pininfarina met een prachtige concept Sergio viert daarmee zijn 85ste verjaardag. De Denen van Zenvo kunnen u gerust stellen. “Onze supercar” beschikt over alle documenten om hem ook in België te laten rijden. Dat lijkt ons een mooi vooruitzicht. Service is ook al geen moeite, wij komen indien nodig wel ter plaatse. Als u een prijsofferte wil, laat u maar horen…
Quant is een nieuw merk die hier meteen 3 nieuwe concept op het publiek loslaat. Met hun “nano flow cell” technologie zouden zij een revolutionair systeem hebben ontwikkeld waarmee ze alle nadelen van elektrisch en hybride voertuigen naar een ver verleden verwijzen. Ziet er alvast belovend uit.
Bij Mc Laren een ruime belangstelling voor de diverse uitvoeringen van de 675 LT en hun P1 GTR in definitieve raceoutfit. Zo veel zelfs dat er wachtrij ontstaat op de persdag.
Bij Hyundai is er de nieuwe Tucson die om aandacht vraagt en natuurlijk de bolide van Thierry Neuville die onze aandacht trekt .
Tenslotte is nog er Chevrolet, met natuurlijk de Camaro. Volgens mijn kleinzoon, in de verkeerde kleur, een Camaro is geel met zwart zoals “bumblebee”. Maar die Corvettes in het geel mogen er ook wel zijn.
Dat was het dan onze salonwandeling. Hebben we het gemist? Na deze wandeling kan ik met zekerheid stellen: Ja. Al, is de grote Geneva Motor Show wat pluimen kwijt en zijn de wereldprimeurs niet altijd meer weggelegd voor de “Salon”. Dan nog is het belangrijk om in Geneve te komen proeven van de sfeer, kennis te maken met de nieuwe concepts en vast te stellen hoe de automobiele wereld evolueert. Niet te missen !!
Alain Mervilde Reportage
Pauline Mervilde Foto’s